Organizator: Grupa MTP

Podsumowanie edycji 2020

Podziel się

Zmiana terminu targów MEBLE POLSKA z marca na luty okazała się strzałem w dziesiątkę. Największe międzynarodowe kontraktacje meblowe w Europie Środkowo-Wschodniej, które odbyły się w Poznaniu od 25 do 28 lutego 2020 r. przyciągnęły tysiące kupców meblowych z 69 krajów! To absolutny rekord wszystkich dotychczasowych edycji.

 

Nowy termin – nowe szanse

W ostatnich latach targi Meble Polska odbywały się w marcu, kiedy w Azji trwa prawdziwy maraton targowy chętnie odwiedzany przez kupców meblowych. Z uwagi na rosnące znaczenie poznańskiej imprezy na arenie międzynarodowej i liczne głosy wystawców Grupa MTP – organizator targów MEBLE POLSKA – postanowiła umożliwić handlowcom, którzy planowali uczestniczyć w azjatyckich wydarzeniach, wzięcie udziału także w kontraktacjach meblowych w Poznaniu. - Główną siłą targów Meble Polska są zwiedzający, którzy przyjeżdżają do Poznania co roku z całego niemal świata. Dlatego tak ważne jest, by termin targów był dla nich możliwie najbardziej dogodny – wyjaśnia dyrektor targów MEBLE POLSKA Józef Szyszka.

            Zmiana terminu rzeczywiście przyczyniła się do dalszego wzrostu zainteresowania udziałem w targach wśród zwiedzających z zagranicy. Na tydzień przed rozpoczęciem wydarzenia wszystko wskazywało na to, że będzie to rekordowa edycja pod względem liczby kupców meblowych, którzy wezmą w nim udział. Z danych z systemu rejestracji zwiedzających wynikało, że do Poznania wybiera się o niemal 20 proc. więcej handlowców niż podczas poprzednich tak udanych pod tym względem edycji. - W pierwsze dwa dni targów zanotowaliśmy znaczący wzrost liczby zwiedzających, co dostrzegli na swoich stoiskach także wystawcy, z którymi mieliśmy okazję rozmawiać. Niepokojące informacje o zbliżającym się do Polski koronawirusie sprawiły jednak, że druga połowa targów, a zwłaszcza ostatni ich dzień, stała pod znakiem nieco mniejszej frekwencji – wyjaśnia Józef Szyszka. Ostatecznie ogólna liczba uczestników wyniosła 21.949 osób i była  o niespełna 2 proc. większa niż w ubiegłym roku.

 

Zwiedzający z 69 krajów

Targi poprzedziła szeroka, międzynarodowa kampania promocyjna obejmująca zarówno działania reklamowe i content marketingowe na najważniejszych rynkach, jak i direct marketing skierowany bezpośrednio do przedstawicieli sieci handlowych. W efekcie w tym roku pojawili się w Poznaniu przedstawiciele największych grup zakupowych i sieci salonów meblowych z Europy oraz wielu hurtowych dystrybutorów mebli z innych kontynentów. Tradycyjnie wśród zagranicznych zwiedzających najwięcej było kupców z Niemiec (12,5 proc.). Bardzo liczne grupy handlowców przyjechały także z Ukrainy, Czech, Litwy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Rosji, Francji i Białorusi. Reprezentacje niektórych firm liczyły nawet kilkadziesiąt osób. Silną grupą zjawił się w Poznaniu na przykład potentat handlu meblami w Europie, koncern XXXLutz. Z danych wynika, że udział zwiedzających z zagranicy jest w tym roku jeszcze większy niż poprzednio i wynosi 38 proc. - Z rozmów z wystawcami wynika, że mimo iż pojedyncze sieci handlowe mimo wcześniejszych deklaracji zrezygnowały w ostatniej chwili z przyjazdu, to w ostatecznym rozrachunku większość producentów mebli uczestniczących w targach jest zadowolona z liczby i jakości zwiedzających. Potwierdza to fakt, że przyjęliśmy już sporą liczbę zapytań i rezerwacji na kolejną edycję – mówi Józef Szyszka.

Ekspozycja godna drugiego eksportera mebli na świecie

Targi Meble Polska to największa na świecie prezentacja potencjału polskiego przemysłu meblowego a tegoroczna edycja udowodniła, że nie ma innego miejsca w kraju i za granicą, gdzie można byłoby zobaczyć tak bogatą i kompleksową ofertę polskich producentów mebli. Najnowsze kolekcje pokazali w Poznaniu niemal wszyscy wiodący producenci mebli z Polski zainteresowani rozwojem eksportu. Pojawiło się też dość liczne grono targowych debiutantów. Tradycyjnie dużą część ekspozycji stanowiły meble z płyty meblowej, ale obecnych było też całkiem sporo wystawców oferujących produkty wytwarzane z litego drewna oraz inne meble z segmentu high-end. Świetnie prezentowały się pawilony z meblami tapicerowanymi. Jak zwykle bogatą ekspozycję przygotowali również producenci materacy. Wśród wystawców byli producenci mebli z 13 krajów: Polski, Belgii, Białorusi, Danii, Estonii, Irlandii, Litwy, Niemiec, Rosji, Słowacji, Szwecji, Turcji i Ukrainy. Wielu zwiedzających zwracało uwagę na ciekawą aranżację targowych stoisk, podkreślając że w niczym nie odbiegają od najlepszych światowych standardów. Uzupełnieniem targowej oferty były biznesowe Targi Wnętrz HOME DECOR oraz wydarzenie ARENA DESIGN, które w tym razem odbyło się pod hasłem Slowness.

Podczas targów w ramach ekspozycji Arena Design można było zobaczyć dwie nowe wystawy prezentujące polskie projekty: FORMY PRZYSZŁOŚCI – STREFĘ POLSKICH PROJEKTANTÓW oraz strefę WIZJONERZY POLSKIEGO WZORNICTWA. Pierwsza pokazywała projekty polskich projektantów, druga poświęcona była prezentacji polskich marek stawiających na wzornictwo wizjonerskie, odważne i innowacyjne. Łącznie na terenie targów w 11 pawilonach prezentowało się około 500 firm i marek.

 

 

Debaty o stanie i przyszłości meblarstwa

Tegoroczną nowością cykl dyskusji panelowych na Scenie Marki poświęcony wyzwaniom stojącym aktualnie przed polskim meblarstwem. Podczas debat mowa była budowaniu marki polskich mebli za granicą, o projektowaniu i biznesie, o współpracy międzynarodowej, innowacjach i technologiach. Do debat zaproszono ponad 60 gości – przedstawicieli rządu, ekspertów w dziedzinie meblarstwa, producentów, projektantów i naukowców, a także dziennikarzy z kraju i zagranicy, przedstawicieli sektora Horeca i instytucji związanych z edukacją, projektowaniem i przemysłem. W dyskusjach uczestniczyli między innymi: Jan Szynaka – prezes Grupy Meblowej Szynaka i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Mauro Mamoli – prezes włoskiego stowarzyszenia Federmobili, dr Jan Kurth ze Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Meblarskiego (VDM), Piotr Wójcik – prezes zarządu Wójcik Meble, Imke Lohmann profesor Uniwersytetu Chengdu, prof. Jerzy Smardzewski – kierownik Katedry Meblarstwa na Wydziale Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, prof. Katarzyna Laskowska – kierownik Pracowni Programów Edukacyjno-Projektowych i Współpracy z Przemysłem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i  dr Sascha Peters z Haute Innovation – specjalista w dziedzinie materiałów i technologii.a także wielu innych ekspertów.

 

W dyskusji poświęconej roli start-upów w branży meblowej wzięła udział Minister Rozwoju Jadwiga Emilewicz. Przedstawiciele start-upów działających w dziedzinie nowych technologii oraz optymalizacji procesów produkcyjno-logistycznych przestawili różne perspektywy, z jakich trzeba rozpatrywać zagadnienie współpracy na styku małych, szybko rozwijających się innowacyjnych firm, z przedstawicielami dużych podmiotów z sektora meblarskiego. Minister Jadwiga Emilewicz zdiagnozowała 4 obszary, gdzie w najbliższych latach zarówno przedsiębiorcy, start-upy oraz inwestorzy powinni jednoczyć swoje siły w celu poszukiwania innowacyjnego modelu gospodarki. Pierwszy z tych obszarów, to optymalizacja procesu produkcji od projektowania, przez wytwarzanie, dystrybucję. Gdzie klient – konsument jest w stanie m.in. poprzez nowoczesne narzędzia tzw. „rozszerzonej rzeczywistości” zaprojektować i zobaczyć mebel, który będzie wyprodukowany i dostarczony do użytkownika finalnego z minimalnym udziałem pracy ludzi. Inny ciekawy obszar, to dostosowanie się do zmiennych oczekiwań rynku, unikatowość produktu, krótkie serie i „customizacja” mebla.  Platformy sprzedaży internetowej również stanowią istotny obszar przewagi konkurencyjnej, a zaledwie ok. 18% polskich przedsiębiorców aktywnie uczestniczy w cyfryzacji swoich działań dystrybucyjnych i promocyjnych. Czwarty czynnik – ergonomia, dostosowanie funkcjonalności wytwarzanych mebli do wymagań odbiorcy. Przykładem mogą być polskie szkoły, które wymagają modernizacji i zmiany wyposażenia, w tym mebli dla dzieci i młodzieży, które w szkołach spędzają dużą część dnia. Otworzy to olbrzymi wewnętrzny rynek dla krajowych meblarzy.

Tradycyjnie już podczas targów MEBLE POLSKA swój cykl wykładów organizowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli. W ich trakcie mowa była m.in. o trendach w wyposażeniu wnętrz na rok 2020, wymaganiach dotyczących obić tapicerskich, certyfikacji mebli kierowanych na rynki Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, najnowszych rozwiązaniach na rynku ubezpieczeniowym i  kalkulacji kosztu wytworzenia, progu rentowności i niewykorzystanego potencjału. Uczestnicy seminariów dowiedzieli się także, jak zwiększyć sprzedaż salonu meblowego zaspokajając różne potrzeby klientów, jak odnieść sukces w biznesie poprzez podnoszenie osobistych kompetencji, jak stosować okazjonalny visual marchandising do zwiększenia obrotów w salonie meblowym, jak zdobywać młodych klientów czy jak utrzymać zysk w czasach spowolnienia.

Goście specjalni

Jak co roku i tym razem na targach w Poznaniu pojawili się wybitni goście – światowej sławy projektanci, którzy na scenie AD TALKS w pawilonie 3 podzielili się z publicznością koncepcjami kreatywnego wykorzystania idei slowness, opowiedzieli o swoich inspiracjach i innowacyjnych pomysłach, przybliżyli realia pracy z producentami oraz sposoby dotarcia do klienta. W tym roku na scenie pojawili się: Michael Anastassiades, Torbjørn Anderssen, Carole Baijings, Jan Boelen, Maddalena Casadei (via Skype) and Seetal Solanki.

Go global

Edycja 2020 to kolejny etap strategii „Go global” realizowanej przez Grupę MTP w ramach targów MEBLE POLSKA. - Nieustannie rozwijamy zasięg geograficzny wydarzenia. Co roku rozszerzamy swoje działania na kolejny ważny rynek. W tym roku koncentrowaliśmy się na Ameryce Północnej. W efekcie udało się o 100 proc. zwiększyć liczbę gości targowych ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. A to dopiero początek naszych szerszych działań za Wielką Wodą. W przyszłości chcemy przyśpieszyć naszą ekspansję promocyjną, bo takie są oczekiwania naszych wystawców, którzy poszukują klientów już praktycznie na wszystkich kontynentach – mówi Józef Szyszka. Jednym z elementów globalnej kampanii promocyjnej była organizacja w tym roku na targach Meble  Polska dorocznego Walnego Zgromadzenia Międzynarodowego Stowarzyszenia Wydawnictw Meblowych (IAFP - International Alliance of Furnishing Publications). zrzeszającego najlepsze magazyny i portale tej branży z całego świata. Na zaproszenie Grupy MTP w Poznaniu gościli dziennikarze między innymi z Singapuru, Meksyku, Indii, Stanów Zjednoczonych, Rosji, Rumunii, Turcji, Niemiec czy Bułgarii. - Fama o najlepszych kontraktacjach meblowych w tej części Europy poszła w świat – dodaje Józef Szyszka.

 

Złote Medale Grupy MTP

Zastosowanie współczesnych technologii w produkcji mebli przy jednoczesnym nawiązaniu do klasyki projektowania to jeden z głównych trendów meblarskich tego roku. Drugim motywem przewodnim jest oferowanie produktów luksusowych w odbiorze, a przy tym praktycznych w użytkowaniu. Takie wnioski płyną z analizy produktów, które otrzymały Złote Medale Grupy MTP na Targach Meble Polska 2020.

Lista produktów nagrodzonych Złotym Medalem targów Meble 2020:

  • DREAMER LUX - FDM Katarzyna Pańcikiewicz
  • Electro - HILDING ANDERS POLSKA Sp. z o.o.
  • GRENADA - Fabryka Mebli BENIX Kaczorowscy Sp.j.
  • IVREA - FDM Katarzyna Pańcikiewicz
  • Kolekcja mebli Pratto - SZYNAKA Meble Sp. z o.o.
  • Kolekcja mebli QUANT - DIG-NET LENART Sp. j.
  • Kuchnia Ariana - Stolarstwo Usługi Meblowo-Budowlane Adrian Halupczok
  • Lagos - Fabryka Mebli TARANKO Aleksander Taranko
  • Meble Kuchenne KAMMONO BLACK - Spółka Meblowa KAM Sp.j.
  • MIRUM - kolekcja mebli dziecięcych - KONSIMO Sp. z o.o Sp. k.
  • Norton - STELLA sp. z o.o.
  • OSTIA - BLACK RED WHITE SA
  • SAMBA ŁÓŻKO BOXSPRING - WER-SAL Fabryka Mebli Kaczorowscy Sp. j.
  • Stół TABB - GRUPA BOZZETTI Sp. z o.o.
  • Tactic - STELLA sp. z o.o.

Szczegółowe opisy nagrodzonych produktów dostępne na www.meblepolska.pl

 

MEBLE POLSKA 2021

Kolejna edycja targów MEBLE POLSKA odbędzie się w Poznaniu w dniach 23-26 lutego 2021 roku.